Läs mer

Så får du information vid kris

När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Varnings- och informationssystemen består av flera olika delar och du kan få VMA i flera olika kanaler:

I vissa fall kan du bli varnad genom:

  • talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den är registrerad, eller används, i det drabbade området.
  • Utomhusvarning med tyfoner. I Essunga kommun finns inget sådant system. Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. Fyra gånger per år kontrolleras det att signalen Viktigt meddelande, även kallat Hesa Fredrik, fungerar.Tidpunkten för testerna är klocka 15.00 den första helgfria måndagen. Under 2022 testas signalen 7 mars, 13 juni (obs ett undantag i år då nationaldagen är första måndagen, 5 september samt 5 december). Läs mer om VMA på MSB:s hemsida Länk till annan webbplats..

Om du nås av ett VMA ska du följa de uppmaningar som ges. Följ också händelsen i Sveriges Radio P4 Länk till annan webbplats. eller på Krisinformation.se. Ring 113 13 (SOS Alarms informationsnummer) om du har frågor eller vill veta mer.

Gör så här när du hör VMA-signalen:

  • håll dig inomhus
  • stäng dörrar, fönster, ventiler och fläktar
  • lyssna på radio P4 Skaraborg 100,3 MHz för att få mer information
  • På SVT:s Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
  • För mer information vid ett VMA, ring inte nödnumret 112, ring istället informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation.se och Facebook.

Hur kommunicerar Essunga kommun vid en samhällsstörning?

Hemsidan

Vi använder i första hand vår hemsida, www.essunga.se, för att informera vid olika händelser. Vid en allvarlig och akut händelse kan vi komma att lägga upp en röd list i ovankant på startsidan för att uppmärksamma webbplatsbesökare på den aktuella situationen.

Sociala medier

Kommunens Facebookssida, Essunga kommun Länk till annan webbplats., är ett viktigt komplement till vår hemsida vid olika händelser för att förmedla aktuell information.

Telefon

Kommunens växel, 0512-570 00, kan besvara eller förmedla kontakt till rätt instans vid olika händelser. Vid behov kan det komma att presenteras ett extra informationsnummer om vi bedömer att händelsen är allvarlig. Läs mer om telefonväxelns öppettider här.

Driftsinformation via sms

Essunga kommun använder sig av ett sms-system för att snabbt kunna nå ut med driftsinformation vid akut eller planerad händelse inom kommunala verksamheter. Det kan gälla exempelvis avbrott i vattenleveransen och om avstängda gator. Läs mer om hur du kan registrera ett telefonnummer i systemet här.

Informationspunkt och värmestuga

Under en kris måste vi kunna kommunicera med dig som invånare. Om internet ligger nere behöver vi andra kanaler än de digitala. Därför är biograf Stjärnan i Nossebro Länk till annan webbplats. utsedd som informationpunkt om inte de digitala kanalerna fungerar. Här kan du fortlöpande hämta information om händelsen genom uppsatt skriftlig information. Meddelanden kan sättas upp utomhus i affischskåpen vid ingången eller i ett fönster i lokalen där den går att läsa utifrån. Vid behov kommer även muntlig information att ges inne i biograflokalen.

Om kommunen öppnar tillfällig värmestuga för allmänheten kommer även den informationen att ges på biograf Stjärnan.

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!

Kontakt