Från varm till kyld mat: En förändring för bättre kvalitet & ökad valfrihet
Från och med den 31 mars i år så levererar vi kyld mat istället för varm mat till de som har matdistribution via hemtjänsten. Denna förändring görs för att förbättra kvaliteten och säkerheten.
Vi förstår att en sådan här förändring kan väcka frågor. Det kan ju låta som en försämring – men i själva verket innebär det flera förbättringar. Kyld mat behåller näringsämnen och smak bättre, ger dig större flexibilitet att äta när det passar dig och minskar risken för bakterietillväxt. Dessutom minskar matsvinnet, och vi kan säkerställa en jämnare kvalitet på maten.
Här nedan kan du läsa mer om vad förändringen innebär och hur den påverkar dig.

Anledningar till förändringen
- Förbättrad hållbarhet: Kyld mat har längre hållbarhet, vilket säkerställer att du alltid får färsk och näringsrik mat samtidigt som matsvinnet minskar.
- Ökat näringsinnehåll: Genom att kyla maten direkt efter tillagning bevaras näringsämnen och smak bättre än vid varmhållning.
- Ökad flexibilitet: Du kan själv välja när du vill värma och äta maten, vilket ger dig större frihet att anpassa det efter dina dagliga rutiner.
- Förbättrad säkerhet: Kyld mat minskar risken för bakterietillväxt och matförgiftning, vilket är särskilt viktigt för att skydda din hälsa.
Vem kan få matdistribution?
Om du inte kan tillaga ditt huvudmål själv eller tillgodose det på annat sätt, till exempel genom inköp av färdigrätter eller matlådor från samhället, kan du beviljas matdistribution. För att ansöka om detta kontaktar du din biståndshandläggare.
Information om din leverans
Din mat levereras av anställda i Essunga kommun på eftermiddagen enligt följande schema:
- Måndagar – Mat för tisdag och onsdag.
- Onsdagar – Mat för torsdag och fredag.
- Fredagar – Mat för lördag, söndag och måndag.
Vanliga frågor
Var tillagas maten?
Maten tillagas lokalt i restaurang Kaveldunet i Nossebro.
Hur är maten förpackad?
Maten kyls snabbt ner till +3°C och förpackas i en plastlåda. På förpackningen finns en etikett med ditt namn, maträtt och bäst före-datum.
Efter användning ska plastlådan och plastfilmen sorteras som plastförpackning.
Hur förvarar jag maten bäst?
Efter leverans ansvarar du själv för att förvara maten i kylskåp och äta den senast på bäst före-datum.
Om du inte äter upp hela portionen, lägg resterande mat i en burk med lock och förvara i kylskåp. Ät upp den senast dagen efter.
Hur värmer jag maten?
- I mikrovågsugn:
På tallrik: 2–4 minuter på högsta effekt.
I förpackningen: 2–4 minuter på högsta effekt. Tänk på att punktera plastfilmen med en gaffel innan värmning. - I ugn:
Matlådan tål uppvärmning (+120°C) utan plastfilm. - I kastrull
Du kan även värma upp din måltid i en kastrull. Se till att maten blir riktigt varm.
Hur går jag till väga rent praktiskt?
Hur beställer jag?
Du behöver beställa din mat senast onsdagen veckan innan matsedeln börjar gälla. När du får din matsedel fyller du i antalet matlådor du önskar av varje måltid. Hemvården tar sedan emot beställningen.
Hur avbeställer jag?
Om du önskar pausa din matdistribution över en längre period eller säga upp din insats, kontaktar du biståndshandläggare.
Hur många rätter kan jag beställa?
Du kan beställa upp till 7 portioner per vecka. Om du önskar kan du beställa fler portioner av samma rätt. Om du tidigare har beviljats ett mindre antal portioner per vecka, kan du fortsätta med detta. Vid nyansökan om hemtjänst kan beslutet om matdistribution komma att förändras.
Om jag har behov av specialkost?
Medicinsk specialkost ska styrkas med ett intyg från sjukvården och lämnas in till kostenheten eller biståndshandläggare inom 14 dagar.
Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?
Meddela alltid hemvården om du inte kan vara hemma för att ta emot din leverans.
Om du inte är hemma och vill ge tillstånd att maten får lämnas vid din dörr, behöver du lämna skriftligt samtycke. Du kommer att få samtyckesblanketten i samband med en informationsfolder.
Vad gör jag om något är fel med min matleverans?
Om det uppstår problem med din mat eller matlådan ska du kontakta tillagningsköket.
Hur påverkar leverans av kyld mat min dagliga rutin?
Med leverans av kyld mat får du större frihet att själv bestämma när du vill äta din måltid. Leveranserna kommer ske under eftermiddagar som förutsätter att du är hemma i den mån du kan för att ta emot måltiderna.
Finns det möjlighet att påverka matsedeln?
Ja, vi som arbetar i restaurangen tar gärna emot synpunkter och önskemål kring matsedeln.
Övrigt
- Mikrovågsugn ansvarar du själv för att införskaffa om du inte redan har en.
- Om du behöver hjälp med att värma din måltid, kontakta din biståndshandläggare.
- Det finns två portionsstorlekar att välja: liten eller stor. Kostnaden är densamma oavsett portionsstorlek.
Har du fler frågor?
Vi förstår att denna förändring kan väcka funderingar. Har du frågor eller synpunkter? Kontakta oss gärna!
Kontaktuppgifter:
- Hemvården: 0512-571 28.
- Restaurang Kaveldunet: 0512-571 25.
- Biståndshandläggare (växel): 0512-570 00.
Läs mer om beslutet
Det var i december som beslutet fattades om kyld mat av kommunens politiker. Här kan du ta del av beslutsunderlaget Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tack för att du hjälper oss!