- Startsida
- Omsorg & stöd
- Kris och beredskap
Kommunens krisberedskap
Här hittar du information om kommunens ansvar och förberedelser inför en kris. Du hittar även information om hur vi informerar i kris.
Kommunerna har en viktig roll i samhällets krisberedskap och vårt arbete med krisberedskap är en av grundpelarna för vår säkerhet. Det är kommunens ansvar att minska riskerna för en kris, bland annat genom att vara förberedd för att en kris kan ske.
Krisstöd
Krisstöd (innebär psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer) är en beredskapsgrupp, som med kort varsel kan kallas in för att stötta drabbade. Krisstöd är en del av kommunens samlade beredskap i händelse av olyckor och katastrofer där normala samhällsresurser inte täcker till. Ansvarig för krisstöds ledningsgrupp är kommunens myndighetschef inom social sektor. Till sin hjälp har ledningsgruppen ett antal stödpersoner som arbetar inom kyrkan och kommunens förvaltningar.
När larmas krisstödet?
Krisstödsgruppen kallas in när antalet personer som behöver stöd är fler än vad samhällets ordinarie resurser kan klara av. Det är räddningsledaren på olycksplatsen som avgör om krisstöd ska kallas in och inlarmning sker normalt via SOS. Kommunens chef för social sektor och kommundirektören kan också starta krisstöd vid behov.
Vad gör krisstödet?
Det övergripande målet för krisstöd är att genom stödinsatser vid olyckor eller katastrofer förebygga psykisk ohälsa för direkt och indirekt drabbade. Viktigt är att i första hand bidra med hjälp till självhjälp så att den drabbade med egen kraft kan gå vidare.
Stödpersoner
Krisstödets stödpersoner har inte jour, de deltar frivilligt. För att delta i krisstödet krävs att man har ett genuint intresse av att stödja medmänniskor som hamnat i svåra och utsatta situationer. De flesta av stödpersonerna har redan erfarenheter av den här typen av uppgifter genom sitt vardagliga arbete. Krisstödet arbetar normalt inte direkt på olycksplatsen.
Så får du viktig information vid en kris
När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA
VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.
Du kan få VMA i flera olika kanaler:
- via radio och tv
- från krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
- som notis i apparna Sveriges Radios SR Play, krisinformation.se och 112 SOS Alarm
I vissa fall kan du bli varnad genom:
- talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
- sms till din mobil om den är registrerad, eller används, i det drabbade området
- Utomhusvarning med tyfoner. Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. I Essunga finns det inget sådant larm.
Gör så här när du nås av ett VMA:
- Lyssna på Radio P4 Skaraborg, 100,3 MHz för att få mer information.
- På SVT:s text-TV sidan 599 publiceras samma meddelande skriftligt som läses i radion
- För mer information vid ett VMA, ring informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation och facebook. Ring inte nödnumret 112 för att ställa frågor om VMA.
Hur kommunicerar Essunga kommun vid en samhällsstörning?
Hemsidan
Vi använder i första hand vår hemsida, www.essunga.se, för att informera vid olika händelser. Vid en allvarlig och akut händelse kan vi komma att lägga upp en röd list i ovankant på startsidan för att uppmärksamma webbplatsbesökare på den aktuella situationen.
Sociala medier
Kommunens Facebookssida, Essunga kommun, är ett viktigt komplement till vår hemsida vid olika händelser för att förmedla aktuell information.
Telefon
Kommunens växel, 0512-570 00, kan besvara eller förmedla kontakt till rätt instans vid olika händelser. Vid behov kan det komma att presenteras ett extra informationsnummer om vi bedömer att händelsen är allvarlig. Läs mer om telefonväxelns öppettider här.
Driftsinformation via sms
Essunga kommun använder sig av ett sms-system för att snabbt kunna nå ut med driftsinformation vid akut eller planerad händelse inom kommunala verksamheter. Det kan gälla exempelvis avbrott i vattenleveransen och om avstängda gator. Läs mer om hur du kan registrera ett telefonnummer i systemet här.
Informationspunkt och värmestuga
Under en kris måste vi kunna kommunicera med dig som invånare. Om internet ligger nere behöver vi andra kanaler än de digitala. Därför är biograf Stjärnan i Nossebro utsedd som informationpunkt om inte de digitala kanalerna fungerar. Här kan du fortlöpande hämta information om händelsen genom uppsatt skriftlig information. Meddelanden kan sättas upp utomhus i affischskåpen vid ingången eller i ett fönster i lokalen där den går att läsa utifrån. Vid behov kommer även muntlig information att ges inne i biograflokalen.
Om kommunen öppnar tillfällig värmestuga för allmänheten kommer även den informationen att ges på biograf Stjärnan.
Skyddsrum
I Essunga kommun finns tre är skyddsrum som är placerade i Nossebro tätort. Märkningen för skyddsrum är en blå triangel på en orange bakgrund. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum är märkta med skylten. Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig.
Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som ansvarar för skyddsrummen i Sverige. MSB bestämmer var det ska finnas skyddsrum och i vilken omfattning. Kommunen har ingen möjlighet att påverka detta.
MSB:s skyddsrumskartaLänk till annan webbplats. visar var skyddsrum är placerade.
Tack för att du hjälper oss!