Läs mer

Kommunens krisberedskap

Här hittar du information om kommunens ansvar och förberedelser inför en kris. Du hittar även information om hur vi informerar i kris.

Kommunerna har en viktig roll i samhällets krisberedskap och vårt arbete med krisberedskap är en av grundpelarna för vår säkerhet. Det är kommunens ansvar att minska riskerna för en kris, bland annat genom att vara förberedd för att en kris kan ske.

Kommunens ansvar och organisation

Kommunen ska värna människors liv och hälsa och se till att grundläggande funktioner i samhället, exempelvis äldreomsorg, vattenförsörjning, fjärrvärme, räddningsstjänst och skola fungerar även under en kris. Enligt lag måste kommunerna förbereda sig på för hur de ska minska risken för att något drabbar den egna verksamheten, bland annat genom en risk- och sårbarhetsanalys.

När det händer något extraordinärt som avviker från det normala är det kommunens skyldighet att agera. Det inträffade måste innebära en allvarlig störning eller överhängande risk för allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner.

Kommunens beredskapsarbete regleras i lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjdberedskap. Baserat på lagen har överenskommelser tecknats mellan SKR och MSB där det har specificerat kommunernas uppgifter och vilken finansiering som utgår från staten till kommunen för att vi ska jobba med frågan.

Det svenska krisberedskapssystemet

Ansvarsprincipen

Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Det betyder att det är den vanliga sjukvården som har hand om vården även vid en kris, att kommunerna sköter skola och äldreomsorg och så vidare.

Likhetsprincipen

Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt. Verksamheten ska också, om det är möjligt, skötas på samma plats som under normala förhållanden.

Närhetsprincipen

En kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga. Det är alltså i första hand den drabbade kommunen och den aktuella regionen som leder och arbetar med insatsen. Först om de lokala resurserna inte räcker till blir det aktuellt med statliga insatser.

Detta gör att vi inte kan förlita oss på att någon annan kommer in och tar över vår verksmhet i kris det som är kommunens ansvar i normalläget även är vårt ansvar i kris.

Upprätthålla samhällsviktig verksamhet

Uppdraget för kommunen går ut på att upprätthålla samhällsviktig verksamhet detta görs genom att analysera vilka verksamheter som måste fungera vid kris för att skydda samhällets skyddsvärden. Sedan undersöker man vilka risker som finns för respektive verksamhet och vilka planer och reservrutiner som måste finnas på plats för att verksamheten ska fungera även i kris.

Säkerhetssamordning

Vara, Essunga och Grästorp har en gemensam säkerhetsavdelning med fyra beredskapssamordnare och en informationssäkerhetssamordnare. Deras uppdrag är att göra kommunernas verksamheter robusta och redo om krisen kommer.

Säkerhetsarbetet i en kommun är brett och handlar om många olika frågor men framförallt om planering och förebyggande arbete. En uppgift i samband med varje ny mandatperiod är att ta fram en ny risk-och sårbarhetsanalys för respektive kommun. I den undersöker man vilka risker som finns i kommunen och hittar åtgärder som måste göras för att klara av att upprätthålla kommunens verksamhet vid kris, exempelvis strömavbrott.

Säkerhetsarbetet i en kommun styrs av många lagar och förordningar men arbetet är en kombination av det strategiska och praktiska arbetet. Utöver risk- och sårbarhetsanalyser och krisplaneringar ska säkerhetsorganisationen bidra till att kommunerna och dess anställda är ordentligt förberedda för olika händelser så att verksamheter kan upprätthållas.

Extraordinär händelse

En extraordinär händelse är en händelse som avviker från det normala och innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och kräver snabba insatser. Karaktäristiskt för en extraordinär händelse är den stora omfattningen, ett snabbt förlopp som kan vara svårt att överblicka och som kräver snabba beslut av de kommunala organen, särskilt i krisens inledningsskede.

Exempel på extraordinära händelser:

  • Förorenat dricksvatten.
  • Avsaknad av IT- samt telekommunikation inom stora delar av kommunen.
  • Epidemi.
  • Stort elbortfall.
  • Kemikalieutsläpp till följd av olycka på järnväg eller väg/gata.
  • Stort oljeutsläpp.
  • Översvämning.
  • Ras och skred.
  • Svår tåg- eller bussolycka.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om kriser

Krisstöd (innebär psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer) är en beredskapsgrupp, som med kort varsel kan kallas in för att stötta drabbade. Krisstöd är en del av kommunens samlade beredskap i händelse av olyckor och katastrofer där normala samhällsresurser inte täcker till. Ansvarig för krisstöds ledningsgrupp är kommunens myndighetschef inom social sektor. Till sin hjälp har ledningsgruppen ett antal stödpersoner som arbetar inom kyrkan och kommunens förvaltningar.

När larmas krisstödet?

Krisstödsgruppen kallas in när antalet personer som behöver stöd är fler än vad samhällets ordinarie resurser kan klara av. Det är räddningsledaren på olycksplatsen som avgör om krisstöd ska kallas in och inlarmning sker normalt via SOS. Kommunens chef för social sektor och kommundirektören kan också starta krisstöd vid behov.

Vad gör krisstödet?

Det övergripande målet för krisstöd är att genom stödinsatser vid olyckor eller katastrofer förebygga psykisk ohälsa för direkt och indirekt drabbade. Viktigt är att i första hand bidra med hjälp till självhjälp så att den drabbade med egen kraft kan gå vidare.

Stödpersoner

Krisstödets stödpersoner har inte jour, de deltar frivilligt. För att delta i krisstödet krävs att man har ett genuint intresse av att stödja medmänniskor som hamnat i svåra och utsatta situationer. De flesta av stödpersonerna har redan erfarenheter av den här typen av uppgifter genom sitt vardagliga arbete. Krisstödet arbetar normalt inte direkt på olycksplatsen.

När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

  • via radio och tv
  • från krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • som notis i apparna Sveriges Radios SR Play, krisinformation.se och 112 SOS Alarm

I vissa fall kan du bli varnad genom:

  • talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den är registrerad, eller används, i det drabbade området
  • Utomhusvarning med tyfoner. Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. I Essunga finns det inget sådant larm.

Gör så här när du nås av ett VMA:

  • Lyssna på Radio P4 Skaraborg, 100,3 MHz för att få mer information.
  • På SVT:s text-TV sidan 599 publiceras samma meddelande skriftligt som läses i radion
  • För mer information vid ett VMA, ring informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation och facebook. Ring inte nödnumret 112 för att ställa frågor om VMA.

Här kan du läsa MSB:s information om VMA.

Hemsidan

Vi använder i första hand vår hemsida, www.essunga.se, för att informera vid olika händelser. Vid en allvarlig och akut händelse kan vi komma att lägga upp en röd list i ovankant på startsidan för att uppmärksamma webbplatsbesökare på den aktuella situationen.

Sociala medier

Kommunens Facebookssida, Essunga kommun, är ett viktigt komplement till vår hemsida vid olika händelser för att förmedla aktuell information.

Telefon

Kommunens växel, 0512-570 00, kan besvara eller förmedla kontakt till rätt instans vid olika händelser. Vid behov kan det komma att presenteras ett extra informationsnummer om vi bedömer att händelsen är allvarlig. Läs mer om telefonväxelns öppettider här.

Driftsinformation via sms

Essunga kommun använder sig av ett sms-system för att snabbt kunna nå ut med driftsinformation vid akut eller planerad händelse inom kommunala verksamheter. Det kan gälla exempelvis avbrott i vattenleveransen och om avstängda gator. Läs mer om hur du kan registrera ett telefonnummer i systemet här.

Informationspunkt och värmestuga

Under en kris måste vi kunna kommunicera med dig som invånare. Om internet ligger nere behöver vi andra kanaler än de digitala. Därför är biograf Stjärnan i Nossebro utsedd som informationpunkt om inte de digitala kanalerna fungerar. Här kan du fortlöpande hämta information om händelsen genom uppsatt skriftlig information. Meddelanden kan sättas upp utomhus i affischskåpen vid ingången eller i ett fönster i lokalen där den går att läsa utifrån. Vid behov kommer även muntlig information att ges inne i biograflokalen.

Om kommunen öppnar tillfällig värmestuga för allmänheten kommer även den informationen att ges på biograf Stjärnan.

I Essunga kommun finns tre är skyddsrum som är placerade i Nossebro tätort. Märkningen för skyddsrum är en blå triangel på en orange bakgrund. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum är märkta med skylten. Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig.

Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som ansvarar för skyddsrummen i Sverige. MSB bestämmer var det ska finnas skyddsrum och i vilken omfattning. Kommunen har ingen möjlighet att påverka detta.

MSB:s skyddsrumskartaLänk till annan webbplats. visar var skyddsrum är placerade.

MSB:s frågor och svar om skyddsrum

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!