Läs mer

Katarinas elever ska skapa ett hållbart samhälle på Mars!

Årskurs 5 på Nossebro skola antar kodutmaningen 2022!

På tisdag den 4 oktober återvänder en av våra tidigare lärare till kommunen, Emma Nääs, för att delta i den kick-off för Kodutmaningen 2022 som kommer att hållas för elever i årskurs 5 på Nossebro skola. Utmaningen arrangeras av Kodcentrum, en ideell förening som introducerar barn till programmering och digitalt skapande.

Så här lyder elevernas uppdrag:

Elevernas uppdrag är att skapa ett inkluderande och hållbart samhälle på Mars kopplat till de globala målen och mänskliga rättigheter, samt programmera en robot i Scratch som eleverna tycker behövs i det framtida samhället. Den hållbara samhället ska presenteras i ett digitalt format, det behöver dock inte vara digitalt från början. Man kan bygga sitt samhälle i lego, papier-maché, Power Point eller Minecraft. Skapar ni ett icke digitalt bidrag kan ni filma eller fota det och skicka in det digitalt till oss. Det viktiga är pitchen och tanken bakom skapelsen.

Kodutmaningen innebär också att man erbjuds möjligheten att sprida sin idéer till verkliga mottagare utanför klassrummet och man kan om man vill delta i videomöten med andra klasser.

- Det ska bli oerhört spännande, utvecklande och roligt, att få delta i detta, säger Katarina Johansson, lärare på Nossebro skola och initiativtagare till anmälan. Jag kommer att tillsammans med eleverna få göra en utvecklande resa inom programmering och få lära oss mer inom ett så intressant ämne.

Elevernas uppdrag innebär bland annat att de kommer få möta olika experter för att bli inspirerade och även då kunna ställa frågor. De kommer till exempel träffa Tobias Edman, som arbetar med innovation och samhällsnytta på Rymdstyrelsen.

Man kan läsa mer om Kodutmaningen på Kodcentrums hemsida Länk till annan webbplats..

Kick-offen hålls på tisdag den 4 oktober kl. 8.30 på Nossebro skola och media är välkomna att delta.

Även elever på Jonslunds skola kommer att delta i Kodutmaningen 2022 och det är där Petra Christofferssons elever som ställs inför samma uppgift.

Emma Nääs, pedagog Kodcentrum

Om Emma Nääs

Emma Nääs har under många år arbetat på Jonslunds skola och har uppmärksammats tidigare för sitt arbetssätt vad det gäller att använda digitala hjälpmedel för att utveckla och låta elevernas klassrum sträcka sig utanför de rent fysiska väggarna. Emma arbetade med ett globalt klassrum och hennes elever deltog ofta i möten och arbetsuppgifter med människor långt bortom Sveriges gränser. Idag är Emma ansvarig pedagog på Kodcentrum, en ideell förening som introducerar barn till programmering och digitalt skapande.

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!

Kontakt